Autor: George J. Marlin on April 30, 2012

Categories: 

V roku 1993 som kandidoval za primátora mesta New York ako nominant konzervatívnych strán a strán zasadzujúcich sa o ochranu života. Proti mne stál úradujúci demokratický kandidát primátor David Dinkins a kandidát republikánov a liberálov Rudy Giuliani. 

V kampani som presadzoval princíp subsidiarity a aktívne som vystupoval proti sociálno-inžinierskej agende mesta, ktorej jasným cieľom bola eliminácia vplyvu judeo-kresťanských princípov vo verejných politikách. 

Osobitne som vystupoval proti zavedeniu ideologicky motivovaných politík a praktík, ktoré odoberajú právo rodičom rozhodovať o tom, čo je pre ich dieťa najlepšie. Preto som volal po zrušení výukového programu zameraného na výchovu detí v oblasti „HIV/AIDS“ a programu „Deti dúhy“ určeného pre deti štátnych škôl od predškolského veku po šiesty ročník.

"Školský program 'AIDS' ponúka graficky spracované informácie pre deti prvého stupňa základných škôl o bezpečnom sexe, 'multikultúrny' program 'Deti dúhy' zase opisuje homosexuálov ako normálnu súčasť našej kultúry."

Program AIDS ponúka graficky spracované informácie pre deti prvého stupňa základných škôl o bezpečnom sexe, „multikultúrny“ program „Deti dúhy“ zase opisuje homosexuálov ako normálnu súčasť našej kultúry. Samozrejme, ani v jednom programe nenájdete ani zmienku o judeokresťanských kultúrnych normách.

Bibliografia programu Dúha obsahuje aj známu knihu Heather Has Two Mommies (Dorotka má dve mamičky), Daddy's Roommate (Oteckov spolubývajúci) a Rapunzel’s Revenge: Fairytales for Feminists (Pomsta Rapunzel: Rozprávky pre feministky).

Od čias, keď som prehral voľby, štátni a mestskí byrokrati postupne rozširujú svoju pôsobnosť do každého domova a kostola. New York sa stal výkladnou skriňou všadeprítomného poručníckeho štátu, ktorý oberá vlastných občanov o slobody a upiera im právo robiť rozhodnutia samých za seba.

Za posledné roky sa legislatíva rozrástla o zákaz používania nenasýtených mastných kyselín, francúzskej delikatesy foie gras, ochutených cigariet, hliníkových baseballových palíc, alebo o zákaz výstavby nových fast-food reštaurácií v chudobnejších štvrtiach.

Primátor Michael Bloomberg presadil zákony, ktoré zakazujú soľ. Bloomberg prirovnal škodlivosť soli na školách k azbestu. Ako uviedol: „Soľ a azbest – je jasné, že obidve sú zlé.“ Primátor taktiež požiadal americké ministerstvo pôdohospodárstva, aby zakázalo príjemcom potravinových lístkov nákup sladených nealkoholických nápojov.

Zákonodarcovia štátu New York sa usilovali zaviesť v New Yorku nasledujúce obmedzenia:

  • zákon, podľa ktorého musia byť na jedálnych lístkoch reštaurácií uvedené nutričné hodnoty
  • zákon, ktorý nariaďuje školám merať množstvo tuku v študentoch štátnych škôl
  • zákon, ktorý zavádza „daň z tuku“ na „tučné“ jedlá
  • zákon, ktorý zakazuje používanie akéhokoľvek mobilného telefónu v automobiloch

Boli prijaté a zavedené neslýchané zákony a politiky, ktoré nútia cirkev a jej členov napĺňať vízie elitných predstaviteľov poručníckeho štátu a ich predstavám o blaženej spoločnosti.

"New York sa stal výkladnou skriňou všadeprítomného poručníckeho štátu, ktorý oberá vlastných občanov o slobody a upiera im právo robiť rozhodnutia samých za seba."

Napríklad v marci 2001 bol prijatý zákon, ktorý zrušil výhradu vo svedomí. Nový zákon tak núti duchovných angažovaných v náboženských, zdravotníckych a sociálnych službách zahŕňať do platieb zdravotného poistenia za svojich zamestnancov aj kontrolu pôrodnosti. Návrh zákona svojím podpisom zmenil na platný zákon pokrstený katolík, guvernér George Pataki.

Zákon bol podrobený ostrej kritike ústami vtedajšieho kardinála mesta New York, Edwarda Egana, ako „neamerický“, a bol odsúdený aj newyorskou konferenciou katolíckych biskupov ako „zdravotnícky totalitarizmus“.

Ďalším príkladom útokov na náboženskú slobodu v New Yorku je zákaz štátnym školám prenajímať priestory náboženským kongregáciám na bohoslužby – v obave, že by školy mohli byť obvinené „z afiliácie s určitými náboženskými predstavami alebo praxou“. Podľa mesta by to bolo v rozpore s princípom odluky cirkvi od štátu.

Súdny spor v tejto otázke zviedla organizácia Bronx Household of Faith. Jej zástupcovia argumentovali, že nariadenie mesta „je v rozpore s ústavným právom slobodne praktizovať náboženstvo bez zásahu štátu.“ Vo februári 2012 panel sudcov amerického odvolacieho súdu sťažnosť zamietol a vydal rozhodnutie, na základe ktorého môže škola veriacich zo školy vyhodiť.

Alebo najnovší prípad: newyorskí byrokrati špecializovaní na vzdelávanie vydali zákaz používať niekoľko desiatok slov a tém v testoch z anglického jazyka, matematiky, vedy a sociálnych štúdií na štátnych školách. Dôvod? Treba rozšíriť študentom právo na ochranu pred citovým zranením počas písania testov. Uvádzame vzorku zakázaných tém:

Rakovina - Jadrové zbrane - Katastrofy/nehody - Politika - Cigarety - Chudoba - Počítače v domácnosti - Náboženstvo - Smrť a choroby - Náboženské sviatky a oslavy - Rozvod - Otroctvo - Drahé darčeky, dovolenky a výhry - Terorizmus - Sviatky - Škodcovia - Poľovníctvo - Násilie - Strata zamestnania - Vojna a krviprelievanie - Peniaze - Zbrane - Filmy

"Rakovina - Jadrové zbrane - Katastrofy/nehody - Politika - Cigarety - Chudoba - Počítače v domácnosti - Náboženstvo... Uvedené témy sa neobjavia v testoch na území mesta a celého štátu New York preto, lebo na študentov, ktorí by si v teste prečítali nejakú otázku s touto tematikou, by to mohlo pôsobiť urážlivo alebo rušivo."

Uvedené témy sa neobjavia v testoch na území mesta a celého štátu New York preto, lebo na študentov, ktorí by si v teste prečítali nejakú otázku s touto tematikou, by to mohlo pôsobiť urážlivo alebo rušivo. A to by im mohlo brániť v úspešnom zvládnutí testov.

Totiž otázka, ktorá obsahuje slovo „peniaze“, „dovolenka“, „drahý darček“ môže údajne znervózniť, zraniť či zarmútiť študenta, ktorého rodina nemá peniaze na dovolenku alebo na nákup drahých darčekov.

Je úplne zrejmé, prečo na zozname figuruje aj náboženstvo – lebo je vnímané ako príliš kontroverzné. Neveriaci by sa mohli cítiť deprimovaní alebo vylúčení.

William Murphy, biskup diecézy Rockville Centre v štáte New York, nedávno poznamenal: „Čoraz viac sa štát stáva regulátorom a patrónom nekonečného množstva nových sociálnych pozícií a politík na úkor tzv. sprostredkovacích štruktúr [rodina, susedstvo, cirkev, dobrovoľné združenia – pozn. prekl.] a na úkor miestnych dobrovoľných iniciatív.“

Biskup Murphy ďalej uvádza, že myšlienka poručníckeho štátu je v rozpore s princípom subsidiarity, podľa ktorého štát existuje preto, aby chránil a garantoval slobodu každej osoby, ktorá realizuje aktivity vo verejnom priestore, pričom tieto má vykonávať najnižšia a najmenšia skupina, ktorá ich je schopná vykonať.

Ak vláda chce spoločné dobro, musí konať nie ako diktátor, ale ako rozhodca, ktorý robí rozhodnutia na ochranu práv rodín, aby tie mohli robiť vlastné rozhodnutia na základe svojho vierovyznania.

New York je žalostným príkladom toho, čo sa môže stať, keď si byrokrati pre seba uzurpujú právomoci, ktoré im nepatria. Každá takáto prisvojená právomoc odoberá slobodu jednotlivcom a skupinám a znižuje celkovú mieru slobody. A nič by na tom nezmenili ani dobré úmysly niektorých činiteľov.

George J. Marlin
Autor je editorom biografie arcibiskupa Fultona Sheena (The Quotable Fulton Sheen) a autorom najnovšej knihy Samoľúby národ: Zbierka úvah konzervatívca z tradične demokratického štátu (Narcissist Nation: Reflections of a Blue-State Conservative).

Pôvodný text: NY’s Nanny State: Denying Religious and Personal Liberties, medzititulky redakcia, ilustračné foto: thecatholicthing.org, wikipedia.org.

 
  pošli na vybrali.sme.sk